tirsdag 2. mars 2010

Nam, nam Focaccia

Digger focaccia,
og denne er super enkel å lage!
Smaker utrolig godt gjør den også ;-)


FOCACCIA

3 dl lunkent vann
25 g gjær (jeg bruker tørrgjær)
1 ts salt
1 ss honning
3 ss olivenolje
ca 7 dl hvetemel

Jeg slenger egentlig bare alt oppi bakebollen, starter med gjær, vann, honning, olivenolje, salt og mel, 
og rører alt sammen.
Deigen skal være litt klissete.
Heves i ca 45 min, eller hvis du har dårlig tid som jeg ofte har når jeg plutselig får lyst på focaccia,
sett bakebollen i vannbad og la den heve til dobbel størrelse.

Splæsj litt olje på en bakeplate eller langpanne.
Fordel deigen utover, bruk gjerne en slikkepott.
Så skal den egentlig etterheves i 25 min, men det har jeg sjelden tid til.
Jeg synes brødet blir smashing uansett :-D

Bland olje, finhakket hvitløk og persille (gjerne tørket), 
og fordel dette utover deigen.

Stekes på 220 C i 15-20 min.

Håper det smaker!


2 kommentarer:

  1. Åhhh, om jeg fikk lyst på focaccia! Litt sent nå, men snart må det lages igjen. Faktisk bare en uke siden sist, men dette blir man ikke lei! Nam*
    Kos deg. klem

    SvarSlett
  2. naaaaam!!!! Det så godt ut.. kanskje jeg bør prøve meg på det idag?:-) takk for tips :-) bra blogg du har :-) klemmer

    SvarSlett