søndag 2. mai 2010

Innedag = bakedag!


Gullungen er syk,
så da har vi måttet holde oss inne i finværet.
Men innedag = bakedag!
Så i dag har vi produsert både sjokoladesnitter,
focaccia og fine rundstykker.


Her venter vi på at sjokoladesnittene skal bli ferdig,
ikke alltid like lett å vente!
Og veldig vanskelig å forstå at ting gjerne skal avkjøles litt først,
før vi kan smake!


SJOKOLADESNITTER

25-30 kaker

100 g romtemperert smør
1 dl sukker
4 ss kakao
2,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 egg

Pynt:
1 egg, sammenvispet
perlesukker

Forvarm ovnen til 180 grader. Rør smør og sukker godt sammen. 
Bland sammen mel og  bakepulver
 tilsett kakao og vaniljesukker.
Bland alle ingrediensene til en deig,
tilsett egget til slutt.

Rull deigen til 3 lengder.
Legg de på bakepapirkledd plate.
Rull forsiktig kjevlet over.
Pensle med egg, strø perlesukker over.
Rull kjevlet over igjen,
så sitter sukkeret bedre.

Stek kakene midt i ovnen 12-15 minutter.

Avkjøl noen minutter.
Skjær sjokoladesnittene på skrå.

Jeg hadde desverre ikke perlesukker, 
men drysset litt melis over kakene etter at jeg hadde delt de!


Oppskriften på sjokoladesnittene fant jeg i Lev Landlig 02/2010
Der var det også mange andre fine oppskrifter,
som helt sikkert må prøves ut!


Oppskrift på focaccia finner du her!
Og rundstykkene er laget etter samme oppskrift som fletteloffen.
Focaccia`n smakte fortreffelig
til den ovnsbakte tandoorien vi hadde til middag i dag,
og rundstykkene er fryst ned til anledningen byr seg!


Og her skrives alle mine favoritt oppskrifter,
i en søt rødrutete bok fra Green Gate!


Ønsker dere alle en flott uke!


-Karianne-

5 kommentarer:

  1. Det var ein effektiv bakedag! Kosleg å bake då! Eg fekk utruleg lyst på Focaccia no..nam!:)
    Kos deg ikveld!
    Klem:)

    SvarSlett
  2. Det er kjedelig med syke barn, men deilig å få bakt litt da. Og så er det jo så koselig for ungene å være med på! :)

    Ja, og den oppskriftsboka var superskjønn! *ønske seg*

    SvarSlett
  3. Mmmmm - de så deilig ut :)
    Og så fint bilde av den ventende som stirrer inn i ovnen :)

    Ha en strålendes dag...

    SvarSlett
  4. Sjokosnittene så rååågode ut..
    Yum yum!!!
    Jeg er stuck med nøkler innelåst i bilden i parkeringshuset ved kinoen, HJÆLP for et styr.. Viking blir redningen snart.. Shit happens!

    Den rødrutene boken var "dødssøt, dødssøt!"

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg baker litt i dag, og må nok bake flere dagen denne uka, for jeg har ei lita snuppe som blir stor og skal feire 4-årsdagen sin to dager til ende til helga!

    Sender du meg adressen din, så kommer skiltpremien i posten :-) Adr. min er heidi(at)frydforlag.no

    SvarSlett