mandag 19. september 2011

Hjemmelaget saft!


Har prøvd meg på saftlaging for første gang,
og det ble faktisk ganske så godt.
Hadde litt bær i frysen,
som endelig fikk gjøre litt nytte for seg!
Veldig enkelt var det i hvertfall...


Slik gjør du det:

Ta bærene ut av fryseren dagen før du skal bruke dem.
Bær som har vært frosne slipper visstnok mer saft!
Deretter knuser man de frosne bærene med f.eks en potetstamper,
og heller over vann.
Slik skal det stå i 2 dager i kjøleskap!
Sil saften gjennom et klede, 
og bland inn sukker og vinsyre/sitronsyre.
Hell den ferdige saften på rengjorte flasker, 
og frys gjerne ned!

Til 1 kg bringebær eller jordbær trenger du 4 dl vann,
og til 1 kg rips trenger du 6 dl vann.
Ca.700 gr sukker og,
25 gr vinsyre/sitronsyre per liter ferdig saft!


Her fikk jeg ca 1,5 l med bringebærsaft,
og nesten 1 liter med ripssaft!
Gullungen syntes det smakte i hvertfall...



3 kommentarer:

  1. Mmmh, deilig...
    Har lyst å lage saft i år jeg også, men nå er det kanskje forsent å få tak i rips...?
    Man kan vel bruke bær man kjøper frossen i butikken også - ikke like sjarmerende kanskje, men sikkert like godt ;)

    Veldig fine flasker du hadde, har du limt på label selv, eller er det "gravert" i flasken?

    SvarSlett
  2. Så flink du har vært!!
    Ingenting er som det vi lager selv!!
    Så skikkelig god ut,,,!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  3. Åhh...deilig..jeg har 1 kg ripsbær i frysen,kansje jeg skal prøve meg på dette:)

    takk for tips

    klem fra Lill

    SvarSlett